Wrocław 14 – 15 czerwca

Czerwiec zagwarantował nam piękną i słoneczną pogodę, z której klasa 2a1 postanowiła skorzystać. Cała nasza grupa pod opieką pań prof. Krystyny Sojki i Anny Richter pojechała na dwudniową wycieczkę do Wrocławia.

Do historycznej stolicy Dolnego Śląska wyjechaliśmy wcześnie rano. Swoją wrocławską przygodę rozpoczęliśmy od półtoragodzinnego spaceru po Ogrodzie Botanicznym Uniwersytetu Wrocławskiego. Czas spędziliśmy w miłym towarzystwie, rozkoszując się otaczającą nas przyrodą.

Miasto znane jest z licznych figurek najmniejszych lub też najstarszych (w zależności od tego, w którą z teorii wierzymy) jego mieszkańców – krasnoludków. Na swojej drodze można spotkać około 360 posążków tych drobnych skrzatów. Zwiedziliśmy Ostrów Tumski czyli wyspę, na której można znaleźć między innymi gotycką katedrę św. Jana Chrzciciela, która zwana jest „matką” kościołów śląskich. W pobliżu katedry znajduje się też wiele innych miejsc religijnych, np. kościół pw. św. Marcina oraz pomnik św. Jana Nepomucena. Gdy przeszliśmy przez Most Tumski, znaleźliśmy się pod pomnikiem kardynała Bolesława Kominka, autora listu biskupów polskich skierowanego do biskupów niemieckich ze słynnym zwrotem: „Przepraszamy i prosimy o przebaczenie”.

Miejscem, którego nie mogliśmy ominąć, była Aula Leopoldina zwana też Leopoldyńską. Jest to najbardziej reprezentacyjna część głównego gmachu Uniwersytetu Wrocławskiego. Sam uniwersytet został powołany do życia na początku XVIII wieku za sprawą starań jezuitów i cesarza Leopolda I Habsburga (stąd też pochodzi nazwa auli), natomiast autorem projektu sali był Christophorus Tausch. Weszliśmy też na Wieżę Matematyczną – punkt widokowy, z którego doskonale widać zabudowę miasta. Podążając w stronę rynku, zatrzymaliśmy się przy pomniku „Ku czci Zwierząt Rzeźnych”, który ma upamiętniać rolę, jako pełniły kiedyś jatki. Pierwszą rzeźbę postawiono już w 1997 roku. Na rogu wrocławskiego rynku znajdują się kamienice Jaś i Małgosia, pomnik Aleksandra Fredry, który usytuowany jest obok budynku ratusza. Wieczorem poszliśmy na spacer wokół widowiskowej Areny Tarczyński.

Drugi dzień rozpoczęliśmy od przejścia do Parku Juliusza Słowackiego, gdzie znajduje się Pomnik Ofiar Zbrodni Katyńskiej. W końcu nadszedł czas na długo wyczekiwaną „Panoramę Racławicką”. Jest to dzieło Jana Styki i Wojciecha Kossaka z lat 1893-1894 upamiętniające 100. Rocznicę insurekcji kościuszkowskiej. Dzieło zrobiło na nas niesamowite wrażenie. Sposób, w jaki przekazano nam informacje historyczne, zasługuje na szczególna uwagę i pochwałę. Ostatnim punktem naszej wycieczki był rejs statkiem po Odrze, w czasie którego mogliśmy podziwiać mijane widoki i zabudowania, np. Bibliotekę Uniwersytecką lub Bulwar im. Rektora Stanisława Kulczyńskiego.

Tak właśnie nasza klasa 2a1 spędziła bardzo udane dwa czerwcowe dni – na zwiedzaniu, poznawania historii i kultury Wrocławia. Mam nadzieję, że w następnym roku szkolnym będziemy mieli okazję uczestniczyć w kolejnych wycieczkach i wspólnie odkrywać nowe miejsca.