Matematyka, fizyka, informatyka
XV Dni Fizyki
W dniach 16 i 17 listopada 2023r. uczniowie klas 2c2 i 3c2 (grupy z rozszerzoną fizyką) brały udział w XV Dniach Fizyki, organizowanych przez VII Liceum Ogólnokształcące im. M. Skłodowskiej-Curie w Katowicach. Przez dwa dni uczniowie m.in. wysłuchali wykładu dr Stefana Janata – dyrektora Planetarium Śląskiego zatytułowanego „Co w astronomii piszczy?”, zapoznali się z biografią Mikołaja Kopernika oraz obejrzeli wystawę „Stąd do nieskończoności”, która zawierała informacje o skali wielkości i odległości, informacje o projekcie Europejskiej Agencji Kosmicznej – Rosetta – sondzie, która dotarła do komety 67P-Czuriumow-Gierasimienko. Dzięki projektowi pt. „Znajdź swój znak zodiaku” uczniowie zapoznali się z charakterystycznymi dla danej konstelacji rozmieszczeniami gwiazd na niebie. Oprócz tego mogli obserwować zmagania uczniów VIII LO w Quizie Fizycznym, a tym samym sprawdzić swoja wiedze.
Code Week 2023 – Warsztaty z zakresu robotyki z WSTI
W ramach obchodów Europejskiego Tygodnia Kodowania Code Week 2023, który w tym roku przypada w dn. 7-22 października – uczniowie klasy 2c1 o profilu matematyczno-informatycznym naszego liceum w dniach 9 i 16 października br. brali udział w 12 godzinnych warsztatach z zakresu robotyki. Przeprowadzone warsztaty stanowią część projektu: „Misja widza – warsztaty edukacyjne dla młodzieży”. Realizatorem tego finansowanego z funduszy europejskich EFS projektu, jest Wyższa Szkoła Technologii Informatycznych w Katowicach.
Licealiści najpierw wysłuchali krótkiego wykładu o tym, czym jest robotyka, a następnie budowali z klocków Lego Mindstorms programowalne roboty.
Pierwszym etapem było zbudowanie robota, który podążał za linią. Uczniowie pracowali w 5 zespołach. Każdy z zespołów zbudował pojazd i zaprogramował go według własnego pomysłu. Przy tworzeniu własnych pojazdów drugoklasiści musieli wykazać się kreatywnością oraz zdolnościami logicznego i algorytmicznego myślenia.
Drugim etapem było zbudowanie innego programowalnego robota, który musiał wydostać się z labiryntu. Tu było aż 6 zespołów i 6 robotów. Licealiści tworzyli programy sterujące robotami w wizualnym języku programowania i kierowali ich jazdą z wykorzystaniem czujników natężenia światła, dotyku i dalmierza ultradźwiękowego.
Ostatnim etapem było przygotowanie robotów do walk w stylu sumo. Tutaj było najwięcej emocji.
Zajęcia łączące w sobie naukę i zabawę zawierały elementy rywalizacji, bowiem w każdej z konkurencji liczyły się precyzja wykonania zadania i czas. Zwycięzcy – drużyna o nazwie Axoloty uhonorowana została nagrodami rzeczowymi.
Warsztaty zostały bardzo dobrze ocenione przez naszą młodzież i z pewnością będziemy kontynuować z tym zakresie współpracę z WSTI w Katowicach.
Warsztaty
W dniach 9.10-13.10.2023 uczniowie klas 3a2 i 3c2 uczestniczyli w warsztatach terenowych organizowanych we współpracy z firmą Geolearning na Pobrzeżu Południowobałtyckim. Podczas warsztatów uczniowie odwiedzili również Centrum Nauki Experyment w Gdyni, gdzie poznali działanie dźwigni, dźwigu hydraulicznego oraz mogli zmierzyć siłę uderzenia swojego ciała. Poznali również naturę dźwięku, zasadę działania żyroskopu, a także sprawdzili jak działa linia wysokiego napięcia. Oprócz tego mogli wykonać wiele doświadczeń z dynamiki czy termodynamiki.
Wyjazd integracyjny
2 i 3 października 2023 roku klasy pierwsze sigma uczestniczyły w zajęciach integracyjnych zorganizowanych przez Base Camp w Istebnej. Uczniowie mieli okazję sprawdzić swoje umiejętności podczas marszu na orientację, wzięli udział w grach i zabawach zespołowych oraz pokonywali trasy o różnym stopniu trudności w parku liniowym.
Osobliwości świata fizyki
14 września 2023 roku klasy 1c2, 2c1 i 2c2 uczestniczyły w wykładach z pokazami eksperymentów z cyklu: „Osobliwości świata fizyki”, które były prowadzone przez pracowników Instytutu Fizyki Uniwersytetu Śląskiego.
Wykłady podzielone były na dwie części. W pierwszej pt. „Na grzbietach fal” uczniowie poznali zjawiska związane z falami takie jak: rozchodzenie się i nakładanie fal oraz ich oddziaływanie z materią. Zobaczyli również jak można wykorzystać wiedzę o falach w prawie każdej dziedzinie życia – sporcie, muzyce czy komunikacji.
Druga część pt. „Niebezpieczny przyjaciel – ogień” przybliżyła uczniom aspekty fizyczne towarzyszące spalaniu, pokazała rolę zmian stanów skupienia, gęstości i temperatury. Uczniowie zobaczyli jak ważną rolę odgrywa przewodnictwo, promieniowanie i konwekcja.
Międzynarodowa konferencja International Research Symposium in Service Management (IRSSM 11)
15 czerwca 2023 r., korzystając z zaproszenia Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, uczniowie z klasy 1h wzięli udział w panelu dyskusyjnym w ramach międzynarodowej konferencji IRSSM. Drugi dzień konferencji przebiegał pod hasłem Sustainability Day podczas którego wykład wygłosił prof. Stephane Ganassali z Uniwersytetu Savoie Mont Blanc oraz pan Mateusz Hilgner z Amazon Polska. Po wykładach uczniowie zostali oprowadzeni po kampusie Uniwersytetu Ekonomicznego oraz zapoznani z ofertą uczelni.
Ekonomia dla Liceum i Technikum
W drugim semestrze roku szkolnego 2022/2023 Uniwersytet Ekonomiczny zorganizował kolejną edycję autorskiego programu Ekonomia dla Liceum i Technikum (ELiT).
Program został zrealizowany przy wsparciu projektu ECOnomics4Climate Greening Ideas – Klimatyczna kampania.
Do programu zgłosiły się dwie uczennice z naszej szkoły.
Uczestnicy tegorocznej edycji ELiT tworzyli kampanię informacyjno-promocyjną w mediach społecznościowych, pod okiem ekspertów z UE Katowice i praktyków. Wzięli udział w 7 unikatowych warsztatach wspierających umiejętność efektywnej pracy w zespole, a także kształtujących kompetencje niezbędne dla przygotowania przyciągającej uwagę kampanii w mediach społecznościowych. Jako temat przewodni kampanii wybrano kwestie związane ze zmianami klimatycznymi, dla zwiększenia świadomości proekologicznej młodych osób.
Szczegółowe informacje o projekcie.
Praca zespołu z udziałem naszej uczennicy
.
.
Warsztaty robotyczne z WSTI.
Uczniowie klasy 3c1 naszego liceum w dniach 26.05 oraz 28.05.2023 r. brali udział w 12 godzinnych warsztatach z zakresu robotyki w ramach projektu: „Misja widza – warsztaty edukacyjne dla młodzieży”. Realizatorem projektu finansowanego z funduszy europejskich EFS jest Wyższa Szkoła
Technologii Informatycznych w Katowicach.
Licealiści najpierw wysłuchali krótkiego wykładu o tym, czym jest robotyka, a następnie budowali z klocków Lego Mindstorms programowalne roboty. Przy tworzeniu własnych pojazdów musieli wykazać się kreatywnością oraz zdolnościami logicznego i algorytmicznego myślenia. Trzecioklasiści tworzyli programy sterujące robotami w wizualnym języku programowania i sterowali ich jazdą z wykorzystaniem czujników natężenia światła, dotyku i dalmierza ultradźwiękowego. Pojazdy nie tylko poruszały się po zadanym torze, ale i musiały wydostać się z labiryntu. Zajęcia łączące w sobie naukę i zabawę zostały bardzo dobrze ocenione przez naszą młodzież.
Międzynarodowa konferencja „Energia w dobie zmian”
27 kwietnia uczniowie klas 2c1 i 2c2 uczestniczyli w Konferencji międzynarodowej “Energia w dobie zmian” – wydarzeniu z udziałem wybitnych ekspertów i międzynarodowych gości działających w obszarze energii, elektromobilności i nowych technologii. Oprócz ciekawych wykładów można było wysłuchać dwóch paneli dyskusyjnych poświęconych elektromobilności i wykorzystaniu energii.
Konferencji towarzyszyła wystawa samochodów elektrycznych i hybrydowych czołowych marek. Dodatkową atrakcją była także jazda testowa m.in. Polskim Autobusem Wodorowym.
Wycieczka – Ostrawa Vitkowice
28 marca br. klasa 1a1 – choć nie klasa sigma, udała się na wycieczkę do ostrawskiego Centrum Świata Techniki i Nauki. Opiekunami wycieczki były pani prof. Richter i pani prof. Ziółkowska.
Od samego początku uczniów pochłonęły m. in. informacje na temat atmosfery, recyklingu oraz rozmaite doświadczenia fizyczne. Najlepiej jednak bawili się w największej z sal w Świecie Techniki i Nauki – tam samodzielnie przeprowadzali doświadczenia z dziedziny optyki, świata akustyki i kosmosu, zamieniali pracę na energię. Jedną z większych atrakcji było drzewo, na którego szczyt można było wejść i dowiedzieć się o zwierzętach i ptakach żyjących w takich warunkach. Ciekawym przeżyciem była również wirtualna jazda bolidem Formuły F1 oraz trasa pokonywana na wózku inwalidzkim. Na koniec uczniowie obejrzeli film dotyczący ekologii i wpływu człowieka na życie pod wodą.
XIX Regionalna Sesja Matematyczna
23 marca w Akademii Śląskiej po raz 19. spotkali się miłośnicy królowej nauk ze śląskich szkół ponadpodstawowych: II LO w Cieszynie, IX LO w Sosnowcu, oraz II, IV, V, VIII i X LO w Katowicach, a także z Zespołu Szkół Ekonomicznych w Katowicach i Powiatowego Zespołu Szkół Nr 1 w Pszczynie.
Tegoroczna konferencja odbywała się pod hasłem Matematyka – muzyka myśli, a wykład inauguracyjny nosił tytuł Programowanie muzykoterapii, który wygłosiła dr inż. Patrycja Romaniszyn-Kania z Wydziału Inżynierii Biomedycznej Politechniki Śląskiej.
W dalszej części konferencji uczestnicy wysłuchali referatów uczniów na tematy dotyczące związków matematyki z muzyką czy związków matematyki z informatyką. Ciekawym zagadnieniem było również zastosowanie informatyki w medycynie, przedstawione przez uczniów klasy 3B1. Uczestnicy konferencji mieli również okazję uczestniczyć w zajęciach praktycznych – warsztatach poprowadzonych przez pracowników naukowych Akademii Śląskiej: Programowanie w językach graficznych, Architektura parametryczna a matematyka, Zasady kompozycji i budowy formy architektonicznej oraz Kreowanie pomysłów biznesowych.
Wizyta w Planetarium
Uczniowie klasy 3c1 wraz z opiekunami odwiedzili Planetarium Śląskie. Licealiści uczestniczyli w zajęciach z geofizyki i astronomii. Na interaktywnych stanowiskach przeżyli m.in. symulowane trzęsienie ziemi, zobaczyli i usłyszeli błyskawice generowane przez cewkę Tesli, zobaczyli jak powstają chmury i opady atmosferyczne a także doświadczyli spaceru wśród gwiazd – oczywiście w okularach 3D.
Energia dla wszystkich
Zajęcia z robotyki i programowania w ramach projektu Centrum Mistrzostwa Informatycznego.
Uczniowie naszej szkoły pod opieką prof. B. Rutkowskiej uczestniczą w projekcie Centrum Mistrzostwa Informatycznego.
Ogólnopolski projekt CMI stanowiący kompleksową koncepcję wzmocnienia polskiej edukacji informatycznej został stworzony przez konsorcjum uczelni wyższych: Akademię Górniczo-Hutniczą w
Krakowie, Politechnikę Wrocławską, Politechnikę Gdańską, Politechnikę Warszawską pod pod przewodnictwem Politechniki Łódzkiej. Jego celem jest wzmocnienie u uczniów szkól podstawowych i średnich chęci rozwoju zainteresowań z zakresu algorytmiki i programowania. Zajęcia są realizowane w ponad 650 placówkach na terenie całego kraju.
Projekt Centrum Mistrzostwa Informatycznego współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa
na lata 2014 – 2020.
W ramach projektu 9 osobowa grupa z klas 1 i 2 bierze udział w zajęciach z robotyki i programowania. Na ostatnich zajęciach licealiści budowali i programowali roboty z klocków Lego.
Roboty odzwierciedlały niezwykłą kreatywność naszych uczestników CMI, a zajęcia były okazją do przyjemnego sposobu zdobywania wiedzy i umiejętności – poprzez zabawę i rywalizację… czyli zawody robotów.
Wizyta w Muzeum komputerów
Klasa 1c1 wraz z nauczycielem informatyki odwiedziła w dniu 29.11.2022 Muzeum Historii Komputerów i Informatyki w Katowicach. To wyjątkowe miejsce w którym można zobaczyć około 300 ze zgromadzonych ponad 4900 urządzeń komputerowych i poznać 40 lat historii informatyki w Polsce i na świecie.
Licealiści uczestniczyli w lekcji muzealnej pt. „Jak człowiek dogadał się z maszyną”. Był to interesujący wykład ubarwiony pokazem, podczas którego młodzież dowiedziała się o pierwszych maszynach, sposobach zapisu danych i ludziach, których wynalazki stanowiły podstawę dzisiejszej informatyki.
Następnie nasi pierwszoklasiści zwiedzali z przewodnikiem Muzeum a na koniec mogli zagrać w gry komputerowe z lat 80 i 90 i „pobawić się” rozmaitymi urządzeniami. Zdecydowanie polecamy odwiedzenie Muzeum wszystkim chcącym udać się w „komputerowy powrót do przeszłości”.