Szkoła Humanitarna to roczny program z obszaru edukacji globalnej, realizowany przez Polską Akcję Humanitarną od 2002 roku. W zależności od edycji nasze zaproszenie kierujemy do szkół ponadpodstawowych lub ponadgimnazjalnych, z różnych regionów Polski.


Szkolenie przygotowawcze dla nauczycieli – Białobrzegi (5-7 października 2018r.)

Koordynatorki projektu „Szkoła humanitarna” Elżbieta Indyka i Izabela Kornak-Zaleska wzięły udział w szkoleniu przygotowawczym dla nauczycieli. Podczas 3-dniowych warsztatów miały możliwość poznania koordynatorów z 15 szkół z całej Polski biorących udział w projekcie. Po krótkim wprowadzeniu do projektu odbyła się seria warsztatów tematycznych umożliwiająca zaplanowanie pracy z uczniami na najbliższy rok szkolny. Tematy dotyczące wolonturystyki, rasizmu, krytycznego myślenia i wielu innych związanych z edukacją globalną określiły zakres tematów do pracy z młodzieżą.

„Krytyczne myślenie” – warsztaty z przedstawicielką PAH dla liderów projektu „Szkoła humanitarna”

12 października odbyły się warsztaty dla uczniów naszej szkoły biorących udział w projekcie. Warsztaty miały na celu uwrażliwienie młodzieży na odmienności w życiu i krytyczne spojrzenie na własny sposób działania, zachowania czy wypowiadania się na różne tematy.

„Komunikacja bez przemocy” – webinarium (6 listopada 2018r.)

Uczestnicy projektu wzięli udział w webinarium poświęconemu tematyce komunikacji – w jaki sposób werbalizować własne myśli, aby nie zranić swojego rozmówcy przez używanie mowy nienawiści oraz jak odczytywać przekazy kierowane do odbiorcy.

https://drive.google.com/file/d/1gbEEK0nuu8TJDc0nxkgmuRYNlsWoevHj/view

https://drive.google.com/file/d/13N9GKcpDZq22pFr2nV9VSyNyFbvf6xnY/view

„Porozmawiajmy o rasizmie” – webinarium dla młodzieży i nauczycieli

12 grudnia 2018 r. uczniowie i nauczyciele mieli okazję porozmawiać o rasizmie podczas wspólnego webinarium prowadzonego przez Bumiego Philipsa czarnoskórego polaka. Bumi opowiedział swoją historię, jak ciężko jest znosić nietolerancję rówieśników tylko z powodu odmiennego koloru skóry, jak bolesne mogą być słowa i niedopowiedzenia czy dwuznaczności. W panelu dyskusyjnym młodzież miała okazję zadawania nurtujących ich pytań dotyczących rasizmu.

Podczas webinarium między innymi:

Reflekcyjny Klub Online

W ramach Refleksyjnego Klubu Online uczniowie uczestniczyli w:

  • październikowym warsztacie „Co wiesz o empatii” (jaka jest różnica między empatią a użalaniem się nad kimś, dyskusja z trenerem „Czy przykłady z animacji mają odzwierciedlenie w Waszym życiu? Czy podobne mechanizmy mogą mieć miejsce w skali globalnej? Nie tylko między osobami a całymi krajami?)
  • listopadowym warsztacie „Niebezpieczeństwo jednej historii” (wystąpienia podczas Tedex nigeryjskiej pisarki Chimamandy Adichie, w którym poruszane były kwestie jednej historii czyli historii niekompletnej, rodzącej stereotypy)
  • listopadowym warsztacie „Kolumb odkrył Amerykę”- kto pisze historię wojen, podbojów? (O różnorodnościach doświadczeń, które kształtują nasze życia)
  • grudniowym warsztacie „Jak się dorasta w Polsce będąc czarnym chłopakiem?” (o przejawach rasizmu, antysemityzmu czy ksenofobi)
  • Każda osoba, którą mijamy na ulicy nosi w sobie historie, 
    o których nic nie wiemy. Część z nich jesteśmy w stanie usłyszeć od znajomych, przyjaciół, z mediów, a o całej reszcie nigdy się nie dowiemy, bo nie pojawią się w mainsteramowych mediach. 
  • Czy wiesz, że cudzoziemcy w Polsce  stanowią zaledwie 0,3% społeczności [Źródło] 
  • Czy zdajesz sobie sprawę, że cudzoziemcy w Polsce codziennie 
    spotykają się z przejawami rasizmu, antysemityzmu czy ksenofobi?
    Czy wiesz, że w 2016 Prokuratura Krajowa prowadziła 1631 postępowań z tego powodu (a to z kolei 40% więcej niż rok wcześniej)?

    Czy kiedykolwiek pomyślałeś/aś, że Polkami i Polakami są osoby czarnoskóre, które dorastały tutaj, mieszkają tu i pracują, a także osoby, które z miłości zostały w Polsce i wychowują tutaj dzieci?

https://www.vice.com/pl/article/avxzg5/czego-nauczylo-mnie-liceum

  • grudniowym warsztacie „Porozmawiajmy o migracjach i języku, który ma ogromną siłę kształtowania rzeczywistości i migracjach”.

http://uchodzcy.info/uswiadamiaj-i-informuj/jezyk-jest-wazny/

  • grudniowym warsztacie „Ile kosztuje szczęście” (jak postrzegamy nasze życie, szczęście i nasze miejsce na ziemi. Zazwyczaj zgoda ze stwierdzeniem, że człowiek niszczy środowisko i planetę przychodzi nam dużo łatwiej niż refleksja nad tym, jaki jest nasz udział w tym procesie.)
  • grudniowym warsztacie „Świąt czas! Czy aby na pewno?” (o tym, że to, co w moim życiu jest “normalne” i oczywiste (jak właśnie święta Bożego Narodzenia) może nie istnieć w życiu moich rówieśników z innych stron świata.)

https://www.whychristmas.com/cultures/

„Krytyczne myślenie” – warsztaty dla uczniów oraz „Design thinking” dla nauczycieli – Toruń (28.02-02.03.19)

W lutym przedstawiciele grupy projektowej „Szkoła humanitarna” uczestniczyli w warsztatach poświęconych krytycznemu myśleniu i myśleniu projektowemu. Przez 3 dni dzieliliśmy się doświadczeniem z innymi uczestnikami projektu owocem czego były narzędzia edukacyjne w postaci gry miejskiej, konkursów czy pomysłu na strefę relaksu.

podsumowanie warsztatów – film Michała Brzeżańskiego – uczestnika projektu z 
V Liceum Ogólnokształcącego im. Janusza Korczaka w Tarnowie

World cafe – 06.04.19 – Świadoma konsumpcja

W kwietniu zorganizowaliśmy warsztaty World cafe – świadoma konsumpcja. Uczniowie podzielili stoliki na następujące tematy: Produkcja/sprzedaż, cena (ubrania i obuwie), Prawa człowieka/pracownika, Wyzysk firm, Sprawiedliwy handel, Niewolnictwo / praca dzieci. Uczestnicy mieli też okazję spróbować produktów fairtrade (kawa i czekolada przesłane przez Fair Trade Polska).

„Otwórz się na globalne wyzwania” – escape room

Kolejne inspirujące wydarzenie – otrzymaliśmy od Polskiej Akcji Humanitarnej materiały, dzięki którym mogliśmy przygotować escape room „Otwórz się na globalne wyzwania”.

Nie możemy zdradzić zbyt wielu szczegółów, ponieważ escape room podróżuje pomiędzy szkołami biorącymi udział w tegorocznym programie „Szkoła Humanitarna”. Ale nie jest tajemnicą, że tego typu gra była bardzo ciekawym doświadczeniem, wyzwalała kreatywność wśród uczestników oraz ducha współzawodnictwa. Po raz kolejny w nietypowy sposób uczniowie zdobyli nową wiedzę.

Warsztaty podsumowujące projekt

11 czerwca odbyły się warsztaty podsumowujące projekt „Szkoła humanitarna”. Dziękujemy za doświadczenia, ciekawe tematy i dyskusje w ramach tego projektu.

„DNA telefonu”

Czy wiecie jak i gdzie powstał Wasz telefon? Kto pozyskał surowce niezbędne do jego powstania? Czy zadbano o prawa pracowników?

Poniższe materiały przybliżą Wam proces powstawania telefonów oraz co się w nich kryje. A dla zainteresowanych mały konkurs… Zachęcamy do udziału.

Tajemnica twojego smartfona – film (4:13)

O surowcach

Krwawe minerały

Niesamowita historia krwawych minerałów

Zdjęcia: Mark Craemer; Podpisy:  David Sullivan at The Enough Project

Opis zdjęć poniżej.

1. Demokratyczna Republika Konga, gdzie rozgrywa się najbardziej krwawy konflikt od czasu II wojny światowej, nie może wydobyć się z zalewu przemocy w dużej mierze z powodu międzynarodowego popytu na produkty elektroniczne, do zaspokojenia którego potrzebne są minerały wydobywane we wschodnim Kongu. Stosuje się je do produkcji naszych iPhone’ów, laptopów i odtwarzaczy MP3, jednak odbywa się to wielkim kosztem. Grupy zbrojne finansują się z nielegalnego handlu tymi minerałami i walczą o kontrolę nad kopalniami i punktami poboru podatków w Kongu.

2. Kopalnia Bisie, usytuowana głęboko w lasach deszczowych terytorium Walikale w Północnym Kiwu, to jedno z największych kongijskich źródeł kasyterytu (rudy cyny). Jak pisze „New York Times”: „Eksploatacja tej góry może być symbolem nieudanych prób powrotu do normalności tego rozległego afrykańskiego kraju po wielu latach tyranii i wojen oraz tragicznej roli, jaką ogromne bogactwa naturalne Konga odegrały w jego nieszczęściu”.

3. Ponad 2000 górników pracuje w Bisie, gdzie wydobywają kasyteryt ręcznie, za pomocą prostych narzędzi i z użyciem tylko najbardziej podstawowych technologii.

4. Otwarte szyby i podziemne tunele Bisie są bogate w kasyteryt. Górnicy wykopują rudę z otwartych szybów, których głębokość dochodzi do 10 metrów.

5. Robotnicy oczyszczają rudę gołymi rękami.

6. Pobieranie wody do płukania rudy.

7. Poszukiwanie rudy w osadach aluwialnych.

8. Ręczne przesiewanie kasyterytu.

9. Młody górnik wychodzi z tunelu w górnej części kopalni. Tunele są wyrąbywane w skale lub tworzone przez naturalne szczeliny.

10. Górnik przeciska się przez wąski tunel. Tunele i pionowe szyby podpiera się drewnianymi belkami, co stwarza duże zagrożenie zawaleniem.

11. Głęboko pod ziemią tunele zwężają się do szczelin wielkości człowieka. Jedynym źródłem światła są latarki czołówki na baterie.

12. W najciaśniejszych miejscach mieszczą się tylko dzieci.

13. W kopalniach pracują nawet dwunastoletnie dzieci. Praca dzieci jest we wschodnim Kongu zjawiskiem powszechnym wskutek ubóstwa i konfliktów zbrojnych.

14. Jednostki kongijskiej armii kontrolują wydobycie kasyterytu w Bisie, gdzie nielegalnie pobierają podatki zarówno w kopalniach, jak i w pobliskich punktach kontrolnych. Jak pisze „New York Times”: „Wpływy z takich jak ta kopalni, a także nielegalne haracze pobierane na drogach i przejściach granicznych kontrolowanych przez rebeliantów, milicje i rządowych żołnierzy, pomagają finansować właściwie wszystkie grupy zbrojne w regionie”.

15. Worki z kasyterytem niesie się do najbliższej wioski 45-kilometrowym szlakiem. Z powodu obfitych opadów deszczu droga często jest zalana i pokryta głębokim błotem.

16. Pracownicy kruszą kasyteryt w zakładzie przetwórstwa w Gomie. Belkę zgniatającą i robotników przeciąga nad kasyterytem ciężarówka.

17. Załadunek beczek do transportu. Ze wschodniego Konga minerały są transportowane przez sąsiednie kraje, takie jak Ruanda, Uganda i Burundi.

Publikacja w wersji polskiej opracowana przez:

Konkurs

DNA telefonu

Zapraszamy do udziału w konkursie związanym z powstawaniem telefonów komórkowych, ze szczególnym uwzględnieniem materiałów z jakich zostały zrobione, sposobu pozyskiwania tych surowców, praw człowieka, ochrony środowiska oraz odpowiedzialnej konsumpcji.

  1. Konkurs organizowany jest w ramach programu „Szkoła Humanitarna 2018/2019”.
  2. Konkurs adresowany jest do uczniów klas pierwszych.
  3. Tematyka konkursu nawiązuje do globalnych wyzwań związanych z produkcją telefonów komórkowych.
  4. Format prac: filmy, podcast, plakaty, prezentacje multimedialne lub inne z wykorzystaniem technologii informatycznych.
  5. Termin: prace należy oddać do 25 września u jednego z nauczycieli: p. Izabela Kornak-Zaleska (s. 112), p. Bożena Ratajczak (s. 215), p. Elżbieta Indyka (s. 006). Prace można również wysłać mailem na adres: indyka.elzbieta@lo2katowice.edu.pl
  6. Wyniki zostaną ogłoszone na początku października.
  7. Nagroda: dodatkowa ocena z geografii, pendrive.
  8. Prace zgłoszone do konkursu mogą być upublicznione na stronie internetowej szkoły i mediach społecznościowych.
  9. Zgłoszenie pracy do konkursu jest równoznaczne z akceptacją regulaminu.
  10. Informacji o konkursie udziela p. Izabela Kornak-Zaleska i p. Elżbieta Indyka.